A LOVAS SZOBROK LOVAI
Budapesten a kzelmltban kt lovas szobrot lepleztek le, Szent Istvn s Andrssy Gyula grf rcmst. Nem clom e mveket rszletesen megbrlni, csupn egyik alkotrszket, a bronz-alak piedesztljt ad lovat kivnom a figyelmes nz s a hippologus szempontjbl megvilgtani. Teszem ezt azrt, mert utbbi idben egyre gyakoriabbak lesznek nlunk is a lovas szobrok, mg ezzel szemben kpzmvszeink nem iparkodnak azokat az llatpszichologiai s llatmechanikai ismereteket elsajttani, amelyek nlkl mvk nem nyjthatja a valsg kpt. llatpszichologit s mechanikt mondtam, ami nem tvesztend ssze az llat anatmijval; szvesen elismerem, hogy az utbbi tren szobrszaink jratosak s apr hibktl eltekintve, a hippologus szakembert is kielgthetik.
Nem lehet rla sz, a l, ez a legnemesebb llat, nemcsak a legtetszetsebb, de a legclszerbb szobrszati dekorativ tnyez. Egyrszt szness, elevenn, mozgalmass teszi a bronzot, msrszt emeli, nagyobbtja az alakot, amely gy kevsbb van kitve annak a veszedelemnek, hogy nincs arnyban a perspektvval., ami sok szobrot jeles tulajdonsgai dacra is elnyomott. A lnak a talapzaton az a clja, hogy letet jelentsen s nemes vonalaival a bronzalakot mg preg-nnsabb tegye. Nem szabad teht e tnyez fltt gyorsan elsiklani s a mvsz nem dolgozhat e tren pusztn intucival, hanem szakismeretekre is szksge van.
Fadrusz Jnos ezt tkletesen trtette s ppen Mria Terzia szobrn tanult a legtbbet. Ez a gynyr munka, ami a lovat illeti, nem sikerlt: a kirlyn falovon l, a paripa kz mgtt ll, oly alakban, amit csak a kantr ell menekl l mutat. Maga az llat is csnya, szomor mintja az gynevezett renaissance-lnak, amelyet jtkszernek, dekorativ dolognak tartottak, akr a parkt vagy a nyrt fkat. Fadruszt menti, hogy hippolo-giailag a Mria Terzia ideje tnyleg igen szegny volt, de azrt a magyar kirlynt inkbb egy korabeli erdlyi paripra ltettem volna, nem pedig a Burg hajlott vonal mange-ldozatra. Kvetkez lovas szobrnl Fadrusz nagy tanulmnyokat tett, sokat foglalkozott a l mechanikai s pszicholgiai tulajdonsgaival s gy szletett meg a kisbri Wenckheim szobor, amelyet nemcsak az e tren val legjobb magyar mnek tartok, de amely a vilg minden lovas szobra kzt a legkivlbbak egyikt jelenti. Kr, hogy ez a remek el van rejtve a nagykznsg s a mvszek ell, neki a helye Budapesten volna, valamint, hogy msnak ott kellene lennie Eurpa minden kpfarag-iskoljban. Ez a paripa, amely egyttal a modern magyar flvr legszebb msa, l, gondolkodik, s br nem mozgsban mutatja be a lovat, oly helyes momentumot brzol, hogy a l minden pillanatban felnk indulni ltszik. Lovas ember, aki egytt rez paripjval, hnyszor gynyrkdtt abban a kpben, mikor lassan lptet lova egyszerre megll, krltekint s szemt egy tvoli, taln nem is ltez pontra szegezi, miknt az ember, ha figyelmesen olvas, egy-egy percre leteszi a knyvet s az ablakon t a felhk jrst nzi. Ebben a pillanatban a legtermszetesebb, a legegyszerbb a l, lehullnak rla a domesztikci bilincsei, megfeledkezik lovasrl, szerszmrl s csak bmul a termszetbe, amelynek is egyik alkotsa, amellyel, rzi, ssze van forrva.
Tbbi szobrszunk lova fotogrfus eltt ll. Ez nem az az llny, amely csodlatos lelki vilgval vonzani tud, ez nem az a sokoldal, az emberrel egytt fejldtt llat, amely mindig rdekelni tud, ez a szijjrtk kirakatban ll papirostszta-paripa, amely vegszemmel, akarat nlkl nzi a vilgot. Kicsinostva, flcifrzva, lehetetlen pointekkel flruhzva bmulnak le rnk ez llatok a talapzatrl, minden jelentsg s let nlkl. s ha legalbb magyarok volnnak. De nem; a Colleoni ta minden lnak hidegvrnek, hjas nyaknak s rossz csnknak kell lennie, fleg pedig kz mgtt llnak, rtve ezalatt azt, hogy a fej elhagyja mg az orthodox iskolalovagls megszabta szablyos merleges vonalat is, s ahelyett, hogy elre nyomulna, vissza a szgy fel megy, ezzel a legnagyobb abszurdumot jelentve, amit hippologus elkpzelhet. Nem akarok e helyen lovagl leckt adni, egy-kt megjegyzst azonban nem hallgathatok el, miutn e hiba immr stereotip s nincs senki, aki szobrszainkat e dologrl flvilgostan.
A modern lovagls s egyltaln, a l mechanizmusnak helyes ismerete azt kvnja, hogy a l mindig elre menjen. Fillis, minden idk ktsgtelenl legjobb praktikus s theore-tikus lovasa, 427 oldalas knyvet rt az ido-mtsrl s azt egy mondatban mgis ssze tudta foglalni: egyenslyban tartani a lovat s elre menni vele. De amint a fej a merleges vonal mg kerl, a kantr mkdse megsznt, az egyensly nincs meg, a l sszehzza magt, s azt a sznalmas kpet nyjtja, mint legtbb lovas szobrunk. Ennek a szerencstlen theorinak Baucher volt a mestere, egy msklnben kitn lovas, aki azonban theoretice tudst nem tudta rvnyesteni, de Baucher se mert akrcsak lmban is arra gondolni, hogy lovait gy lltsa oda, mint azt szobrszaink teszik. Baucher is megkvnja hres huszonhat -ban, hogy a l szabadon haladjon elre, a modern campagne-lovagls is ezen alapszik, st a cirkuszi dresszura is, mert hiszen Fillis maga is mange-lovas volt.
Ha elnzem Zala Gyrgy szobrt, sehogyse tudom azt a kpet kapni, hogy ez a l elrehalad. Ez a paripa mgcsak egy helyben se piaffirozhat, mert ezt a csnk kevss val hajltottsga akadlyozza meg. A mozgs ellen szl az els jobb lb llsa is, amely visszatartlag mkdik. A helyes egyensly kpt megzavarja a fej alacsony s hibs tartsa. Az, hogy a lapocka nem egszen tetszets s a lovas lse nem termszetes, knnyebben volna megbocsthat, de hogy a slypont a vzszintesnek kpzelt vonal hts vgre esik, mindenkit, aki lval foglalkozik, bosszant, annl inkbb, mert e tny rvn az adott viszonyok kzt az els partinak ms kpet kellene nyjtania. Mind e hibk pedig ktszeresen kellemetlenek, mert mr nem lehet rajtuk segteni, holott elzetesen szakember segtsgvel elkerlhetk lettek volna. Jllehet letet a paripba, ms, mint maga a mvsz gy sem nthetett volna.
Lovas szobraink egy rviden mr jelzett hibja az is, hogy a paript tlsgosan idealizljk, retusrozzk s ezzel megfosztjk az let karakterisztikus vonsaitl. A magyar l - - s magyar szobron csak magyar lovat tudok elkpzelni - a honfoglals idejtl kezdve mig soha korrektnek nem volt mondhat, gyakori nla a szarvasnyak, a tlkicsi krm, a csillagvizsgl fej, a csnya far, s az egsz alak ignytelen. De ez a kis llat csupa er, izom, csupa gyessg s szvssg, amely rla els pillanatban lesugrzik. A magyar l sohasem volt kifent gavallr, hanem viharhoz, fagyhoz, kzdelemhez szokott katona, aki a csatamezn, nem a manegeben mutatja meg, hogy mennyit r. Ennek a motivumnak nem szabad hinyzani a bronz-lrl sem, s amely egytt volt velnk ezer ves kzdelmnkben, a magyar l megrdemli, hogy eredeti formban lljon nagy embereink mellett. Sehol ehhez hasonl paripa nincs a vilgon: elhatrozottsga, vakmersge, szilajsga, kuruc lelklete mintegy reflexe gazdjnak. Ki rktse meg e sajtos tpust, ha nem magyar mvsz ? Az idegen pp oly kevss fogja tudni megrteni s apprecilni lovainkat, mint a francia vagy olasz szobrsz a tanyk nplett. Kifenni, flcicomzni ezt a paript, az igazsg meghamistsa, a mvszetnek vsri fotogrfusi nivra val leszlltsa.
A rgi magyar lovat lett volna hivatva megrkteni a Szent Istvn szobra. Sajnos, ez a paripa is minden inkbb, csak nem magyar. Az ezer v eltti lbl egy vonst nem tudok benne megtallni, ellenben a szerencstlen fejtarts itt is megvan, a vgtagok llsa szintn hibs. Ez nem a Szent Istvn korabeli l, amely ugyan egsz Eurpban flelmetes hr, de az egykori kutatsok szerint (1. Kovcsy s Monostori knyvt) mongol eredet, apr, formtlan, de mozgkony s felette kitart volt. De vajjon hisszk-e, hogy eldeink a Szent Istvn szobrnak lovval akrcsak egy nyulat kpesek lettek volna utolrni ? A budai szobron a l mozdulatlanul ll, a mvsz taln tartott tle, hogy nem tudja megoldani az elrehalads problmjt. A szernysg, amellyel ezt cselekszi, mindenesetre dicsretes, de a lnak a szobron, ha letet akar juttattni, ppen a mozgs a fontos mozzanata, klnsen oly id brzolsnl, amikor mg tzzel-vassal kellett elre hatolnunk s azrt az alkot vatos kitrst nem szabad helyeselnnk. Hogy azonban ll lovat is lehet lnkk tenni, fntebb Fadruszrl szlva, mr megllaptottuk s tlettel a mvsz itt is bizonyra segthetett volna magn, gy, ahogy talapzatn a paripa most htradlten ll: holt anyag, senki se hinn el rla, hogy ugyanez az llat teszi mozgalmass, leterss, felejthetetlen benyomsv a Marc Aurl-szobrot s az Elgin-terem kemny lfejeit.
Nagy vonsokban ezeket akartam elmondani lovas szobrainkrl, ezt is csak azrt, mert hiba vrtam, hogy valaki e hibkra rmutasson. Lehet, hogy nmelyek klncsgnek tartjk azt, amit lertam, de az igazsgnak, gy hiszem, ebben a formban is jogosultsga van.
|